Weekend 2 in Haydom

16 juni 2013 - Haydom Lutheran Hospital, Tanzania

Het tweede weekend hier in Haydom heb ik vooral in onze achtertuin in m'n bikini gespendeerd: kletsen en het lezen van een leesboek wat ik al lange tijd niet meer had gedaan, heerlijk!

Zaterdagochtend startte met het doen van de was ... met de hand en daarna zijn we naar een 2-maandelijkse markt geweest hier in het dorp. Er waren ongelofelijk veel mensen op de been. Onze indruk was dat ze van heinde en verre naar de markt gekomen waren uit de omliggende dorpen. Wij hadden als mzungu's weer veel bekijks. We hebben daar allemaal een mooi picknickkleed gekocht als aandenken voor als we weer in NL zijn. De inwoners alhier dragen het als een omslagdoek en lopen ermee op straat. Voorts hebben we alledrie een stuk stof gekocht waarvan we een jurkje zullen laten maken. Onze buren hebben dit ook laten doen en dat zag er fantastisch uit. 's Avonds hadden wij een goodbye party van onze buren (2 Deense meiden en 1 kerel uit Nieuw-Zeeland) waarbij ook de interns waren uitgenodigd. Gezellig gekletst over met name de culturele en gezondheidstechnische verschillen tussen Europa en Afrika.

Zondag werden wij om 10.00 door Elysia en zijn broertje opgehaald om te kijken naar zijn huis in aanbouw. Het is een van de weinige huizen hier met een omhoog lopend dak (driehoek), de meeste huizen hebben namelijk een plat dak. Daarna wilden we graag naar het cultural center, maar daar moesten we 10 dollar entree betalen terwijl wij vanuit Haydom te horen hadden gekregen dat we 10.000 TSH (5 euro) behoorden te betalen. Ondanks wat onderhandelen, kregen we het niet voor elkaar, dus gaan we het later nog eens proberen als er een andere ambtenaar werkzaam is. Er is vandaag een medisch student uit Engeland gearriveerd die voor 4 weken in ons huis zal verblijven. Vanaf nu dus alleen maar Engels spreken met elkaar in huis :). Vanavond was er weer een filmavond georganiseerd door een Noors stel wat hier voor 2 jaar verblijft: the reader. De traditie op zondagavond hier in Haydom!

1. Kim & Miep:
    16 juli 2013
    Ahh die twee babies! Het zijn net baby borns in zo'n mooi doek!