Dag 11 (dinsdag): Tarangire National Park

20 augustus 2013 - Tarangire National Park, Tanzania

Als early birds zaten we om 6.15 uur op het terras nadat we opgehaald waren door de man van de receptie. Het kleine stukje in het donker konden we niet lopen ivm de dieren rondom de lodge. Zonsopkomst met koffie/thee was erg mooi!

We waren nog niet van het terrein van Tarangire Safari Lodge af na het verrukkelijke ontbijt of we zagen een groep Waterbucks, een soort antilopen. Deze dieren hebben een grappig beschermingsmechanisme: zij hebben een klier waarin een vloeistof zit wat giftig wordt als het in aanraking komt met bloed. Oftewel, dit dier kan slapen naast een leeuw ... want het heeft geen natuurlijke vijanden. We hebben van 7.45 uur tot na drieën safari gereden: wat een hoeveelheden dieren weer hier, met name zebra's, wildebeesten, gazelles en olifanten. Van deze laatste kun je er 3 per km² aantreffen! Vaak zijn ze erg dichtbij, een keer zelfs zo dichtbij dat we ze hoorden smakken tijdens het eten van gras. Ook hebben we een ontzettende grote leeuw gezien, die zich als een fotomodel op een partij rotsen had geïnstalleerd :). Op de valreep hebben we zelfs nog een luipaard in een boom gespot.

Vanuit de lodge hadden we lunchboxen meegekregen, die we opgegeten hebben op een picknickplaats met uitzicht op een rivier met olifanten en zebra's, en rondom onze tafel diverse kwetterende vogels en grondeekhoorns. Clement vertelde ons vandaag nog een anekdote over Baobab bomen. Toen God de aarde schiep, plantte hij als eerste een aantal van deze gigantische bomen. Bij terugkomst op aarde enige tijd later zag hij de immense grootte van deze bomen en besloot hij ze op hun kop terug te planten. Het lijkt namelijk alsof de wortels van de Baobab boom nu de kruin zijn.

De auto startte nog steeds niet dus we hebben continu een andere jeep nodig om ons op te duwen of we zorgen dat we heuvel op of af staan ;).

De toerist guides gebruiken hier de originele Swahili namen voor de dieren, want anders zouden de toeristen het mogelijk kunnen herkennen, met name naar aanleiding van de Lion King. Oftewel, simba en pumba worden hier niet gebruikt voor respectievelijk een leeuw of een everzwijn. De gebruikte woorden zijn: tembo (olifant), fisi (hyena), swala (impala), sharubu (leeuw), pondamlia (zebra), twiga (giraf), chui (cheetah), en duma (luipaard). De drivers kletsen continu met elkaar als ze elkaar tegen komen om te bespreken wie wat gespot heeft. Mijn oren zijn dan gespitst: 'umeona duma?' is bijvoorbeeld 'heb je een luipaard gezien?'.

Toen we weer bij de lodge aankwamen, waren al onze spullen in onze accommodatie gezet: de voorkant is een tent, en de achterkant is van beton met daarin het sanitair. Ik heb het bed voor ruim een uur uitgeprobeerd ;) en beviel goed! Vanaf het terras konden we met de verrekijker zien hoe een leeuw een wildebeest aan het verorberen was. Proost (maisha marefu). Ook wij hebben daarna heerlijk gegeten (chakula kitamu = heerlijk eten) en zullen zo als een blok in slaap vallen.