Dag 9 (zondag): van Mangola Plantation terug naar Karatu

18 augustus 2013 - Karatu, Tanzania

Vanochtend vertrokken vanuit de stoffige en winderige omgeving van Mangola Plantation naar Karatu. Ook de twee guards - Alex en Matthew - hebben we vaarwel gezegd. Zij hielden 's nachts, met hulp van een zaklamp, panga en pijl & boog, de boel in de gaten. De eigenaar van Mangola Plantation had speciaal een tijd terug een hond in de tuin genomen waarop zijn vrienden hadden gevraagd of hij van honden hield. Het antwoord: 'no I HATE them, but they keep the guards awake'. 's Nachts barricadeerden we onze buitendeuren met tassen, want op slot konden ze niet ... De laatste schep koffie werd geconsumeerd, dus de hoogste tijd om te gaan volgens pap.

Toen we eenmaal in Karatu waren, hebben we eerst thee gedronken bij de familie Paresso. We werden van harte welkom geheten en kregen ook een rondleiding over hun farm. Nadat we de spullen weer bij Eileens gedropt hadden, kregen we van Clement een rondleiding door het stadje. De markt met verse producten bleek voor mij een walhalla, er was dus veel meer te koop in Tanzania ... Het was een mierenhoop van mensen qua kleuren door hun khanga's, en ook diverse geuren van groenten/fruit/vis/specerijen kwamen je tegemoet. Ik wilde heel graag een CD met Tanzaniaanse muziek als herinnering aan mijn tijd hier, dus Clement ging voor ons op jacht. Tijdens het kopiëren van "Bonga Flavour" nummers naar een CD viel de stroom in Karatu uit. TIA: later terugkomen maar. Ik wilde heel graag een nummer uit de Haydom disco hebben, maar ja, zo goed had ik die woorden daar toen ook niet verstaan. Dan maar neuriën ... en het is gelukt: ik heb het nummer op de CD! DJ Black regelde het allemaal, inclusief het opschrijven van alle artiesten en de bijbehorende titels van de liedjes. Originele CD's kennen ze niet, alles wordt gekopieerd. Bij de lokale motordealer lagen alle losse onderdelen van een complete nieuwe motor op een kleedje op de grond uitgespreid. Hij was bezig de motor handmatig in elkaar te zetten. Hij kreeg het binnen 3 uur voor elkaar, respect! Ook de lokale kleermaker heeft zo z'n gewoonten: eerst de strijkbout vullen met hete kolen en dan persen maar ...

Relaxen bij het zwembad, lunch en dan op naar de waterval en de elephant cave. Via de African massage in de auto kwamen we via koffieplantages terecht in een regenwoud inclusief lianen waar ik nog even aan gehangen heb. Onze gids - Mao - was een 70-jarige man (Datoga) in topconditie. Ter illustratie: op de terugweg rende hij over allerlei stenen naar beneden waar wij voetje voor voetje gingen. Alle planten wist hij bij naam, niet alleen de Engels naam maar ook de volledige Latijnse naam. Hij bleek naast gids ook traditional healer te zijn, dus ik hing aan z'n lippen. Vanwege het droogteseizoen was de waterval marginaal, maar je kon je het effect tijdens het regenseizoen wel voorstellen. De elephant cave bestond uit mineraalhoudend gesteente (ijzer, natrium, fosfor, en magnesium) maar de olifanten waren in geen velden (en wegen kennen ze niet) te bekennen. Wel zagen we van zeer dichtbij baboons, een buffel en dikdiks (soort hertjes). In totaal behelsde onze wandeling 5-6 km, bergje op en bergje af.

Bij terugkomst bij Eileens werd het tijd om uitgebreid te douchen na onze dagen bij de Mangola Plantation zonder warm stromend water :P. Het diner wachtte om 19.30 uur weer op ons: tomatensoep, rijst, friet, koe- en kip, groenten en fruit. Vanavond alles weer in de sporttassen zien te krijgen, want om 8.30 uur vertrekken we naar Tarangire National Park! Zin in :).