Weekend in Haydom

9 juni 2013 - Haydom Lutheran Hospital, Tanzania

Zaterdag werd ik wakker met een mug IN m'n klamboe; voortaan mezelf maar nog hermetischer inpakken. De kans op malaria schijnt hier niet zo groot te zijn, maar safety first :). Ontbeten met Margreet en Leslie waarbij we elke ochtend de keuze hebben uit nutella, tomaat of een eitje op scones die op woensdag door onze schoonmaakster (jaja, luxe) worden gebakken en wij in de vriezer leggen. Daarna heerlijk genoten van de zon, boodschappen gedaan, geluncht met onze buren en daarna Mount Haydom beklommen met z'n vijven en een local (Elisia, de instrumentmaker van het ziekenhuis).

Het was een vrij warme onderneming, kriskras over de berg, onder takken door, klauterend over stenen etcetera. Op de top een tijd genoten van het ongelofelijke uitzicht met op de achtergrond Afrikaanse muziek uit het dorp en een gesprek over de verschillende stammen inclusief hun gewoonten tav trouwen (3 koeien noodzakelijk a 200 dollar per stuk). Dat wij als student een relatie mogen hebben, er homo's en lesbiennes mogen trouwen inclusief alternatieven voor het krijgen van kinderen, en dat er op alcoholhoudende dranken exact staat vermeld hoeveel procent alcohol erin zit, leidt tot ongeloof bij onze local. Ik kan het gevoel daar boven op die berg echt niet goed beschrijven in deze blog; het was gewoonweg fantastisch! Ik voelde me als Simba uit de Lion King ;)

Daarna ijsje gegeten bij de buren: pakjes drinken worden in de vriezer vanzelf ijsjes. Onze local vond het maar apart: afhappen van ijs kon hij niet (kwestie van tube Prodent gevoelig tandvlees nodig ;)) en likken vond hij gek ... Gevolg: hij deed een uur over zijn ijsje! Daarna even bijgekomen en op naar het eten en de quizavond in de lokale pub van - let op - de radioloog!

De pub moeten jullie zien als een gebouwtje met uitsparingen waar wij westerlingen ramen in zouden zetten maar hier is het gewoon in verbinding met de buitenlucht. Oftewel, ook wel wat muggen ... dus blij dat ik dichte schoenen, lange broek en vestje aan had. In totaal met 13 mzungu's en 5 locals rijst, friet, vleesprutje en samosa's (gefrituurde bladerdeeg driehoekjes met vulling) gegeten. Quiz was erg grappig met als een van de grappige vragen - speciaal voor de medico's - "wat is jungle fever?" Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar dit betekent dat je als mzungu verliefd wordt op een (zwarte) inwoner van Afrika zodra je in dit continent geweest bent.  Volgens de inwoners ongeneeslijk ;).

Op zondag hebben we heerlijk gerelaxed en bijgekletst in de zon :) Vanavond hebben Koen en Klaske (2 NLers die hier resp verantwoordelijk zijn voor de administratie en de Internal Ward) een filmavond georganiseerd.

Tot slot: ondanks dat in het ziekenhuis al jaren relatief veel (blanke) buitenlandse artsen werkzaam zijn, wordt je in het dorp nog steeds aangestaard / aangesproken en kinderen willen continu de hand van de mzungu vasthouden of aanraken. Erg grappig! Aangezien het hier in de omgeving niet toeristisch is, kunnen wij prima (en veilig) boodschappen doen tegen lokale prijs. Afdingen is niet nodig!

Ik ben heel benieuwd naar de eerste werkdag morgen!

1. Esther:
    9 juni 2013
    Het klinkt nu al fantastisch!!! Fijn dat je zo warm wordt ontvangen en al veel hebt gezien. Ben heeeel benieuwd naar je eerste werkdagen, succes!! X
  2. Anneke:
    9 juni 2013
    Hallo Kirsten, wat ziet het er geweldig uit! We hebben net je ouders op hun falie gegeven omdat je al weg bent en wij de datum niet wisten. Maar het is gelukkig weer goed gekomen.....hahahaha. Dus bij deze dokter, doe je best en geniet en maak mensen beter. En NIET verliefd worden....
    Anneke en Jan
  3. Saskia:
    10 juni 2013
    Leuke verhalen en mooie foto's! Fijn dat je goed bent aangekomen en zo te horen helemaal geïntegreerd. Schitterend uitzicht vanaf die berg. Geniet van alles, ben benieuwd naar de ziekenhuisverhalen. Liefs uit Nickerie
  4. Jochem:
    10 juni 2013
    hey Mzungu,
    hoe gaat het met de moeders? hopelijk heb je al wat kleine krullenbollen kunnen redden...
    'jungle fever'? wat een slechte versiertruc van die gasten zeg..;)
    x