Weekend 4 alweer in Haydom

30 juni 2013 - Haydom Lutheran Hospital, Tanzania

Het weekend startte vrijdagavond goed met een kampvuur, popcorn en wat alcoholische versnaperingen :) Helaas ontbrak de gitarist met een goede stem, maar dat mocht de pret niet drukken. Het was ontzettend romantisch, mede vanwege de fantastische sterrenhemel (ondanks het ontbreken van mannelijk schoon). Van jungle fever hebben wij - we waren met z'n zevenen - geen last.

Op zaterdag heb ik vrijwel de gehele dag met Leslie doorgebracht aangezien onze 2 andere roomies met buikgriep op bed lagen. Onze andere roomie, een Noorse meid, prefereerde haar boek in bed boven erop uit te trekken. 's Ochtends eerst langs de tailor geweest en onze Westerse jurk met Afrikaanse print zat als gegoten! Toen wij uit de paskamer kwamen (lees het achterhuis), stond ineens de gehele winkel vol met Tanzanianen ... Daarna bleek dat de 2-maandelijkse markt op gang kwam, maar waren we eigenlijk nog iets te vroeg. Eerst maar naar huis voor de lunch en dan weer terug om te kijken of ze nog mooie stofjes hadden. En die hadden ze: Leslie gaat voor jurk nummer 2 en ik laat nog een zomers rokje maken. Aangezien de tailor enige tijd dicht was en wij wel graag onze stofjes wilden afleveren, besloten wij eens op een terras te gaan zitten voor onze befaamde winkel 'The Two Sisters'. Lees: we zaten op plastic Coca Cola stoelen op een stoffige bruin-rode ondergrond terwijl fietsers, wandelaars en koeien vrolijk om ons heen konden lopen. Het cola flesje was 0.50 euro ... Zou Coca Cola z'n producten raten naar het bruto nationaal product per land?? Op een gegeven moment kwamen er 2 fietsers voorbij met kippen en hanen achterop! Ze worden met de poten bij elkaar gebonden en dan hup levend om een paaltje op de bagagedrager geslingerd. Ik zag een van de fietsen inclusief kippen in de zon staan en vroeg de eigenaar van de Two Sisters of die kippen nog verkocht moesten worden, want dan konden ze beter uit de zon gehaald worden :P. Ongelofelijk, maar de fietser werd aangesproken en plaatste z'n fiets meteen in de schaduw. In NL zouden ze je waarschijnlijk aankijken van 'waar bemoei jij je mee dude'. 's Middags zijn we naar een festival geweest. Het vond plaats in een soort amfitheater waarbij wij twee de enige mzungu's waren tussen ongeveer 150 Tanzanianen. We zaten nog geen 5 minuten of ik werd aangesproken dat m'n jurkje te kort was!!! M'n knieën waren te zien ... Ter vergelijk: ik weet zeker dat m'n oma zou zeggen dat m'n jurk vet degelijk was, maar we hebben ons keurig aan de dresscode gehouden door Leslie's sjaal eroverheen te draperen :P. Buiten het ziekenhuisterrein geldt de regel dat je schouders en je knieën bedekt zijn, en tja, toen ik ging zitten was dat niet meer zo haha. Er was een optreden van het ziekenhuispersoneel (althans, dat denken we, want we herkenden flink wat gezichten), een groep in sportkleding en de hoofdact een dame die zong / playbackte (uit de maat) met 5 dansers. Wat hebben wij genoten, echt bizar hoe goed die lui kunnen dansen. Ook een aantal kindjes gingen naast de performers staan en imiteerden het erg goed. Op de terugweg naar huis raakten we nog verzeild in een groep koeien en geiten, waarbij 1 koe met een poot in een kuil viel en lichtelijk in paniek raakte ... en wij dus ook nadat een aantal Tanzaniaanse kinderen alle kanten op stoven. Oftewel, snel de bosjes in. 's Avonds hebben we met Redds (soort cider) en Pringles 'Life of Pi' gekeken op een laptop.

De laatste dag van het weekend werd voornamelijk gekenmerkt door relaxen in de zon. Muziek luisteren, internetten, kletsen ... Aan het eind van de dag had ik m'n 3e Swahili les en heb besloten het bij drie lessen te houden. Ik heb nu de belangrijkste vragen aan patiënten uitgewerkt en zal er zelf mee moeten gaan oefenen in het ziekenhuis. Ik moet alle woorden en zinnen echt uit m'n hoofd leren omdat ik ze niet van een andere taal kan afleiden, en daar wil ik m'n tijd hier niet aan besteden. Ik zal de nurses dus voor de antwoorden nog steeds lief moeten aankijken ...

1. Kim & Miep:
    16 juli 2013
    Mooie dans die je stuurde! Studeer er maar goed op, dan oefenen we samen in de veste als je terug bent! XX