Update na weekend 5

8 juli 2013 - Haydom Lutheran Hospital, Tanzania

Ik heb er weer een actief en leuk weekend op zitten! Zaterdag heb ik samen met 3 anderen Mount Harar beklommen. Wat een helse tocht was dat: ruim 2 uur heen, 30 min omhoog en hetzelfde weer retour. Ontzettend mooie route naar de berg toe, met verschillende soorten grond & begroeiing, veel dieren onderweg, of beter gezegd op de weg, zoals ezels, koeien en geiten, en mooi uitzicht vanaf de berg. Het was die dag ontzettend warm en er stond geen zuchtje wind. Ik ben zelden zo blij geweest met een plastic stoel en een soda bij de Two Sisters bij terugkomst in Haydom. Daarna met Leslie een heerlijke quiche en bananencake gemaakt en deze opgegeten met 2 Noorse medische studenten. Het hoogtepunt vond ik ons kampvuur met Redds en Pringles. Die sterrenhemel hier blijft fantastisch.

Zondag was een huishoudelijk en logistiek dagje: wassen, boodschappen doen, safari doornemen en definitief vastleggen, en het rondleiden van 2 nieuwe visitors. Bij terugkomst van het boodschappen doen, was er nog een komisch tafereel: een man met een panga (mes) in zijn hand liet zijn varken even uit op het ziekenhuisterrein ... Touw om z'n achterpoot en lopen maar. Het varken wist natuurlijk wat hem boven z'n hoofd hing: in het Guesthouse aten ze pork die avond :P.

De ward round vanochtend werkte op m'n zenuwen, dus nadat we kamer 1 afgerond hadden, besloot ik weer met de ambulance mee te gaan om een zwangere vrouw op te halen. Het is altijd weer afwachten hoe ver je gaat, maar de driver sprak ietsjes Engels en kon me vertellen dat het ruim 70 km was. Het eerste deel van de rit had ik zaterdag te voet afgelegd richting Mount Harar ... al moesten we nu iets verder :). We stegen aardig in hoogte want ik moest een paar keer m'n oren klaren maar wat een ongelofelijk uitzicht weer. Ook weer heel verschillende soorten huizen gezien: van klei/poep tot steen en van rieten tot golfplaten daken met stenen erop. Een huis had zelfs een geïmproviseerde goot rondom, inclusief afwatering! Na ruim een uur rijden waren we in het dorp. Toen we net stil stonden, kwam er een kar voortgetrokken door ezels langs en die ramde de jeep. Gevolg: fikse kras op de lak en achterlicht volledig in stukken. De driver vloog de auto uit en mikte de veroorzaker min of meer achterin de jeep. De zwangere vrouw en haar relatives werden ook ingeladen en ik dacht dat we konden gaan. Mooi niet dus: de midwife, de nurse en ik werden uitgenodigd in een lokale apotheek (voor dieren) om een soda te drinken, terwijl de driver een en ander probeerde te fixen. Op een gegeven moment reed hij zelfs met de patiënt in de auto weg zonder medisch personeel ... Na 5-10 minuten was hij weer terug en kwam het stamhoofd erbij, maar ik kreeg er vrijwel niets van mee omdat de nurse niet voor mij kon vertalen omdat zij ook de taal van die tribe niet sprak. Na een break van 30 minuten konden we weer terug. De lamp was nog steeds kapot, dus geen idee hoe ze het uiteindelijk geregeld hebben. Bij terugkomst snel geluncht en toen naar de eerste hulp waar het erg druk was. Initieel een aantal patiënten met de clinical officer samen gezien waarbij ik wat aanvullende vragen stelde, maar al snel was de rolverdeling dat zij vertaalde en ik de vragen stelde en het lichamelijk onderzoek deed, erg leerzaam en leuk om te doen (o.a. herseninfarct, bloedingsziekte, reumatische hartziekte, en buikklachten)! Na 2-3 minuten lopen, sta je dan weer met 2 benen in een andere omgeving: aardappelen schillen en op naar het eten, honger :)!