Op weg naar Arusha - Tanzania

6 juni 2013 - Arusha, Tanzania

Om 6.00 uur liep de wekker in Zoeterwoude af ... en om 6.50 uur stond ik met pap op Schiphol. Ruimbagage afgegeven (22 kg) en op naar de Starbucks voor een kop thee! 10.05 vertrok het vliegtuig richting Kilimanjaro Airport. De vlucht verliep voorspoedig: geslapen en films gekeken.

Na landing om 19.20 - een uur later dan in Nederland - kon ik bij het verlaten van het vliegtuig alleen maar denken: dit was inderdaad de Afrikaanse lucht, heerlijk, yes, ik ben er weer!!! Maar niet te lang bij nadenken, er was namelijk werk aan de winkel voor het verkrijgen van de CTA (werkvergunning). Aangezien vorige week 2 co-assistenten uit Amsterdam al naar Haydom waren afgereisd, had ik wat tips gekregen hierover. Zij konden toen geen CTA krijgen op het vliegveld  omdat ' het boek er niet meer was'. Ik was dus zeer benieuwd welk boek dit moest zijn en  begaf mij naar de Immigration Desk voor een visum en zo'n CTA. De beambten waren ontzettend behulpzaam en vriendelijk: Karibu Mzungu (welkom blanke) hoor je overal! Erg mooi om mee te maken hoe er bij de douane te werk werd gegaan: desk 1 moest ik betalen en kreeg ik 2 handgeschreven papiertjes mee als bewijs dat ik voor m'n visum en CTA had betaald inclusief een stempel voor m'n visum in m'n paspoort, desk 2 betrof de hoofdbeambte waarbij m'n CTA daadwerkelijk werd uitgeschreven en er nog een stempel in m'n paspoort gezet werd (waarbij ik geheel apart werd genomen in een kamertje) en tot slot bij desk 3 werden er digitaal vingerafdrukken genomen en moest ik op de foto. Hierbij heb ik nog gelachen met de douane beambte die zei: 'next time we need a second webcam for you', waarbij hij erop doelde dat ik amper op de foto paste vanwege de hoogte waarop de webcam stond ingesteld. Toen op naar m'n bagage, die keurig klaar lag op de band. Zoals te verwachten was, had ik daarna een aantal Tanzanianen om mij heen die maar al te graag mijn bagage wilden tillen. Het leek mij persoonlijk handiger om eerst even de kat uit de boom te kijken, dus die heb ik vriendelijk bedankt. Snel op zoek naar Clement van Haydom Safaris die mij naar Arusha zou brengen ...
Bij de uitgang van het vliegveld hield een man een bord omhoog met "Kirstan" van Impala Shuttle. Tja, zocht hij mij (en zocht ik hem?)? Na wat kletsen dachten we allebei van niet en had ik voorts duidelijk met Clement afgesproken - onze safari guide - dat hij mij op zou halen. Na 2x de parkeerplaats te hebben doorzocht op de Jeep van Clement inclusief backpack, 22 kg bagage en diverse malen aangesproken te worden door taxichauffeurs ging ik maar terug naar de uitgang in de hoop dat Clement daar zou staan. Uiteindelijk bleek daar een vriend van Clement mij op te wachten met in zijn hand een uitgeklapte laptop met het logo van Haydom Safaris (hij was het bordje namelijk vergeten). De reis naar Flamingo Hotel in Arusha kon beginnen.
M'n ouders en zusje zullen zich rot lachen bij het volgende - niet de eerste keer in Afrika dat ik dit doe namelijk - maar ik stapte aan de rechter zijde van de auto in .. Tja, daar zit de bestuurder he :P We namen de hoofdweg van Dar-Es Salaam naar Arusha waar ik diverse malen of bijna tegen het plafond zat of richting de voorruit ging omdat de bestuurder ' drempels'  over het hoofd zag. Deze drempels waren bedoeld om de snelheid eruit te halen bij maar waren tegelijkertijd ook zebrapaden (onverlicht!). Hij vertelde mij dat auto's vaak hun assen op die drempels kapot rijden, vooral op vrijdag en zaterdag agv alcoholgebruik. Bij navraag is ook in Tanzania is beschonken achter het stuur kruipen strafbaar maar 's nachts wordt er standaard niet gecontroleerd (een non-BOB gedoogbeleid dus als je het mij vraagt). Ondanks dat het pikkedonker was, liepen er veel mensen langs de kant van de weg (met of zonder ballast, met of zonder geiten) en verbaasde ik me weer over de hoeveelheid brommers en auto's met de meest mooie inhaalmanoevres. Ik werd keurig bij het Flamingo Hotel afgezet en heb het bovenstaande verhaal in bed omringd door een klamboe getypt. Morgen 6.00 uur ontbijt om de Public Landcruiser op tijd te halen om naar Haydom af te reizen. Weltrusten!

1. Monique:
    7 juni 2013
    Hey nicht fijn wat van je te horen. Geniet ervan en tot het volgende bericht
  2. Pauline Stokvis:
    7 juni 2013
    Lieve kirsten, leuk dat je een blog hebt aangemaakt! Met plezier je verhaal gelezen:). Geniet ervan &succes met acclimatiseren! Liefs, pauline
  3. Kim & Miep:
    8 juni 2013
    Haha ik was die rechterkant ook weer vergeten hoor!
    Wat fijn dat je een warm welkom had mzungu!
    Enjoy to the fullest!

Ps. Ik ben je follower nu!