Weekend 7 in Haydom

21 juli 2013 - Haydom Lutheran Hospital, Tanzania

Het weekende startte goed: kampvuur inclusief het oefenen van een Afrikaanse dans begeleid door trommelgeluid en daarna ... Haydom disco time. Toen wij daar om 22.30 aan kwamen, was het nog niet zo druk, dus eerst kort een drankje bij Naman's bar. Na het betalen van 1000 TSH (0.50 euro) mochten wij de disco binnen, te vergelijken met een donker hok van zo'n 60 m2 met Afrikaanse hits of mzungu muziek van 10 jaar geleden. Bij de ingang moesten we nog een local ontwijken die met acrobatische toeren dronken de disco uit kwam. Al snel werden wij gespot door de locals en trokken zij al hun dansmoves uit de kast om maar enige aandacht te krijgen. Wij hebben heerlijk gek gedanst en als er een local iets te dichtbij kwam dan dansten we gewoon wat intiemer met elkaar. Bewust dansten we allemaal niet te, waarop we commentaar kregen dat alle vrouwen 1 lichaamsdeel vooral moesten shaken :P. De Tanzaniaanse vrouwen weten trouwens wel hoe dat moet hoor! We hebben wel daar nog een tweede Afrikaanse dans geleerd, die wat uitdagender was dan die bij het kampvuur. Ik voelde me bijna weer op stijldansen zitten toen intern Elysia - die ook in de disco was - mij de dans ging leren, maar ik heb hem onder de knie. Voor het eerst was in de disco goed te zien hoe groot het alcoholprobleem in Tanzania eigenlijk is: er waren ongelofelijk veel dronken mensen (bij binnenkomst al). In 2006 is er in Haydom een onderzoek uitgevoerd en daaruit bleek dat 80% van de mannen en 60% van de vrouwen verslaafd is aan alcohol. Dit komt met name doordat er veel alcoholische versnaperingen thuis worden gebrouwen en niemand weet hoeveel alcohol daar dan exact in zit ... Wij hadden Elysia, de guide van onze tocht naar Mount Hanang, als local meegenomen omdat wij dat wel een prettig idee vonden, maar hij was na twee bier volledig de weg kwijt. Gelukkig was intern Elysia er ook nog en die is met ons mee terug gelopen naar het ziekenhuisterrein in het pikkedonker onder een mooie sterrenhemel.

Zaterdag was een "chill dag": handwas en luieren, pizza eten en Kolonisten van Catan spelen. Zondag weer wat actiever: een 5 uur durende wandeling naar Mount Harar en terug. We hebben zelfs een kleine slang gespot op de terugweg toen deze over de weg gleed. Een cola en wat chipsi (gefrituurde aardappelreepjes) gingen er daarna goed in. Tot slot hebben we in het dorp ingrediënten ingeslagen om de komende twee dagen door te komen. Je bent hier altijd veel tijd kwijt met boodschappen doen (minimaal een uur vanwege de afstanden tussen de diverse kramen) en doordeweeks hebben we niet altijd zin om dat elke dag te doen :). Morgen start ik op een nieuwe afdeling (Lena Ward) en heb daar erg veel zin in: een nieuwe uitdaging. Maar eerst genieten van het muggenorkest dat ik elke avond rondom m'n klamboe mag ervaren ... die hermetisch afgeschermd is (ze komen er niet in gnagna).

1. Kim & Miep:
    22 juli 2013
    Wat is de Lena ward precies? En handwasjes haha, ben ik ff blij met m'n wasmachine (en jij straks ook). En zo'n Afrikaanse dans wil ik ook wel leren, ziet er altijd tof uit! Geniet nog eventjes zus, want de tijd gaat nu hard! Kusjes
  2. Pauline Stokvis:
    28 juli 2013
    Hee Kirst! Die disco, daar had ik bij willen zijn, hadden we samen wat mooie moves kunnen maken:D. Gaan we in Nederland gauw weer doen;):)! Ik geniet van je verhalen! Veel plezier met je laatste week@Haydom! Liefs, Pauline